fredag, juli 25, 2014

Frankrike oppsummert av en liten østlending

Så altså.

Nå er vår Franske del av sommerferien 2014 straks over. Ja, og alpedelen og - for i morgen klokken 10:25 går transporten vår til Geneve. Og i Geneve venter fint vær og et flott hotell visst!

Kort oppsummert har Frankrike gitt meg dette inntrykket:

- fjellene er høyere (plutselig er 2000 meter lavt!)
- kaffen kommer i mindre utgaver og er sintere enn hjemme
- hundene kommer i mindre utgaver og sintere enn hjemme
- damene er og mindre men veldig elegante
- god ost (og abnormt utvalg som lukter voldsomt. Selv etter at de er spist, C!)
- yoghurt naturell og fromage (kesam) i så mange varianter og merker at jeg gikk ut av tellingen
- rødvin koster like mye som postkort med frimerke (og det betyr ikke at postkort med frimerke er dyrt)
- bebe fille er ikke en liten filet mignon(!) (SHIT. Godt at en av oss kan fransk - jeg bestilte en well done liten pike på grillspyd der nesten!)
- si Bon Jour og Merci så kommer du så langt som du vil. (Men unntak av opp Mont Blanc).


C er forresten trygt nede fra Mont Blanc. Det hadde gått et stort steinras over toglinjen(!) så hun måtte gå helt ned. Milde. Jeg var AKKURAT passe hysterisk på høyfjellsturistkontoret (de har et vanlig turistkontor og) i dag morges.

Au revoir og takk for meg, Frankrike.
Det var kjekt!



Sendt fra min iPhone

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...