lørdag, januar 01, 2011

Fiberhusk (jeg føler meg lurt)

Det var ei som spurte en dag om jeg brukte fiberhusk i grøten, det skulle gjøre den drøyere? Jeg tenkte whatthefuck, hva er dette for noe, jeg skal jo vite alt om grøt, så jeg svarte bare veldig vagt "hold deg til havre" før jeg løp ut i butikken og kjøpte fiberhusk.

Men ikke bare det.

Jeg kjøpte kokosmel, fiberstrø, bokhvetemel og soyaflak for å teste tusen nye grøtvarianter, i tillegg til at jeg har eksperimentert med Siljes pulver fra Tech Nutrition (kaffelattegrøt!!!) og Siljes mange gode idéer ("alt fra peanøttsmør til nøtter til prottis til egg til kaffe til krem til kesam til CC til avokado til banan til annen frukt til alt i verden!"), så kjøkkenet mitt har vært et juleverksted helt siden spørsmålet kom.

Helsekost altså. Fantastisk.

Og det har vært et sant eventyr. Hvor lenge er det siden vi ringte inn 2011? Ikke en dag engang, og jeg har allerede kokt grøt 4 ganger i det nye året! Hurra! - Én gang i natt etter nyttårsfest (plain havre med sjokoladeprotein), én gang i morges (havre med fiber og sjokomintprotein), og to ganger i ettermiddag (først havre med bokhvete, fiber, kakao og melk, og så bare bokhvete med kakao og melk).

Jeg kan komme tilbake til the joys of kokosmel i grøten men ville først gi en rapport fra fiberhusktesten, for myohmy, det må ha vært en aprilspøk, det kan umulig være meningen at fiberhusk skal brukes i en grøt.

Vann, havre og kanel pluss en spiseskje fiberhusk.

Man kan ikke få nok kakao i denne grøten.

Og hva skjedde? Det ble havregummi som måtte dras ut av gryten med makt.

Jeg tror fiberhusk virker som gelatin for grøten ble seigere og seigere etter hvert som den kjølnet og måtte til slutt gå i søpla. Og det skjer ytterst sjeldent at noe må det her hos meg, jeg tror aldri jeg har kastet grøt før.

Rask google av fiberhusk og grøt kan være oppklarende:
  • "Jeg gjorde en bommert med rømmegrøt og fiberhusk for en stund siden. Det ble strikk."
Mhm. Forskjellen er sikkert ikke stor mellom rømmestrikk og havrestrikk.

  • "Eg har brukt en liten evighet på å finne ut hvilket fortykningsmiddel som kan brukes til syltetøy - JBKM, gelatin og fiberhusk kan brukes. JBKM gjør at syltetøyet blir tykt med det samme, mens gelatin og fiber husk blir tykkere etter hvert som syltetøyet blir avkjølt."
Det blir tykt selv som syltetøy ja.

  • "Det beste er derfor å tilsette 0,5 ts med johannesbrødkjernemel ristet ut til jevning om gangen. Ellers kan du fort sitte og spise gelegrøt."
Mhm til gelegrøt. Jeg brukte en drøy spiseskje som da blir fire ganger anbefalt dose.


Men. Note to self: jeg kunne også ha lest beskrivelsen på pakken før jeg kjøpte den:

"Fiberhusk suger upp vätska och sväller vilket ger den en geléartad konsistens."

Akkurat. Det høres ikke ut som noe man vil koke grøt av.


Ynglingsgrøten per i dag er proppfull av kokosfiber og trenger ikke havre engang. Oppskrift kommer.

39 kommentarer:

  1. Nå tror jeg du vet alt om grøt. Om ikke nå, så snart!

    SvarSlett
  2. Og når den dagen kommer skal jeg be dere alle på grøtfest! :D

    SvarSlett
  3. Det gleder jeg meg til :D Jeg tror også at du snart har rundet grøten. Fiberhusk trodde jeg stort sett var brukt for å uppe fiberinntaket til folk som spiste lavkarbo, men jeg kan selvsagt ta feil :)

    Det beste "drøyetipset" til grøt er vel bare å koke den skikkelig lenge så den tykner ordentlig.

    SvarSlett
  4. Så bra!! Er det det som skal til for å få dere på besøk før 2013?

    Fiberhusk er ment som et bindingsmiddel i deig uten hvetemel. Det er fullt av fiber men skal bare brukes i veldig små doser. Jeg har oppdaget et par nye drøyetips også nå, men ellers pleide mer vann å være trikset ja. :)

    SvarSlett
  5. Haha, det var meg! Beklager så meget for at jeg stod for din første grøt-kasting! :p Men takk for at du prøvde det ut!! :) Godt nyttår!

    SvarSlett
  6. Aha! ;)

    Det er bare kjekt å få tips. Men så bra at du dukket opp igjen for da kan jeg spørre hvor idéen kom fra, hvem er det som bruker fiberhusk i grøt?

    SvarSlett
  7. Jepp, Fiberhusk er i utgangspunktet brukt av de med søliaki for å gjøre deigen i brødene de baker mer fast og saftig. Ikke noe til grøten nei.. Men du kan jo bruke den hvis du skal blande sånne ting som proteinpulver og linfrø og vann eller noe, og steke det som pannekaker *grøss*.. jaja. neinei.

    Godt nytt år! :)

    SvarSlett
  8. Heeei Tone! Godt nyttår!

    Selv om det var litt grøss så var det et godt tips med pannekaker. Jeg skal prøve. :D

    Klemmen!

    SvarSlett
  9. Sveller du havregrøten dagen i forveien (dvs. legger haregrynene i vann over natten)?

    SvarSlett
  10. Hei! Nei, det skal være fiksferdig på fem minutter. Jeg har prøvd å legge i bløt over natten men det blir ikke særlig forskjell hvis man koker grøten uansett. Bløtlegging er okei når man vil spise grøten kald eller ikke har kokemuligheter.

    SvarSlett
  11. JA!!! må få oppskrift :D

    SvarSlett
  12. Uff da, Chassi! *ler* Vel, da har du lært det også. ;) Tror du bør satse på kli hvis du skal drøye grøten, ikke fiberhusk. ;)

    SvarSlett
  13. Cathrine: Det skal du få! Vil du at jeg skal halvere den til deg eller går det greit at den rekker til en uke for deg? :P

    Maije: Hei!! Syns nesten det er rart at ingen har advart meg mot dette tidligere for nå har jeg til og med fått smser som sier "Fiberhuskmongo". Jeg tror alle er etterpåkloke. ;) Kli syns jeg ikke drøyer så bra, det gir helst en sagmuggkonsistens i grøten, må jeg kanskje koke grøten enda lenger når jeg bruker kli?

    SvarSlett
  14. Den bør nok koke litt lenger med kli i ja, og det passer i grunnen dårlig for fler enn deg. ;)

    For min del bruker jeg mest kli for variasjonens skyld. Hva er neste ting du skal prøve ut? Alltid like gøy å lese om når du har forsøkt noe nytt! :)

    SvarSlett
  15. FiberHusk - LOL -

    ..bruker det til å lage en slags pannekake jeg..egg, Husk, vann/melk, kanel, sukrin..

    SvarSlett
  16. Maije: Da skal jeg teste det! Å koke den litt lenger altså. Testene for øvrig begrenser seg til det jeg selv tror vil smake godt så det ser dårlig ut for Siljes egg- og avokadoforslag for eksempel. Har du noen forslag selv så kom med dem. :D

    Kristin: Takk for tips! Det er nødt til å bli en alternativ og geléaktig pannekake, jeg kan ikke tenke meg noe annet, men det skal bli spennende å prøve. :P

    SvarSlett
  17. jeg må le litt, du skriver så utrolig morsomt, haha. øvelse gjør mester !:)

    SvarSlett
  18. Egg og avokado? I havregrøt? Det høres helt feil ut! Egg og avokado er veldig godt sammen, men det har ingenting i havregrøt å gjøre!

    Kan man lage lapper av havregrøt, sånn man gjør med risgrøt forresten? Må vel bli samme prinsippet?

    SvarSlett
  19. Du er NOrges herligste du !

    Hihi...Har selv en minneverdig erfaring med fiberhusk...jeg sier bae som så at ALDRI, under noen omstendigheter, putt det i tomatsuppe for å øke fibermengden lissom...GELE!ekkelt og pyyy...har ikke spist det siden...det var en favoritt en gang.."grøss"

    SvarSlett
  20. Jeg havde den samme oplevelse, det er simpelthen ikke til havregrøt. AD!

    Kanelgrød med små stykke mørk chokolade i er også bare lækkert <3

    Bruger kun fiberhusk til bagværk.. Brød osv :)

    Men der er det også godt :P

    SvarSlett
  21. Haha! Du er så søt og rar. Kan ikke du skrive en bok om grøt?

    SvarSlett
  22. Marie: Takk! Jeg syns DU skriver kjempekjempebra og det er bra at du motiverer to-knekkebrødsjentene til å spise mer. :)

    Maije: Enig i at det var et ganske spenstig forslag, men det kule med havregrøt er at den er så anonym i seg selv at hvis man ikke stiller krav til utseende eller konsistens (fiberhusk var litt spesielt) så er det mye som kan gå. Jeg fikk en kommentar her fra en som hadde brukt muggost og digget det. :D Lapper går sikkert også, jeg har bare prøvd havrepannekaker og da blandet jeg røren direkte med havregryn. Plis prøv!!

    SvarSlett
  23. Silje: Som jeg nettopp sa, jeg lo HØYT og LENGE og HELT ALENE på gymmen av tomatsuppen og mailen din. Ser så lett for meg en gelésuppe av fiberhusk og det må ha gitt deg maks et par gram fiber?! 10 spiseforstyrrelsespoeng til deg.

    Hvis jeg er Norges herligste så er vi to. <3

    SvarSlett
  24. Randi: Heisann! Jippi-yeah, så gøy at du har gjort det samme! For havregrøtideen må jo ha kommet fra et sted?

    Jeg skal definitivt prøve noe bakverk. :)

    Thale: Hei supertiger! Tror du det hadde solgt? LOL! For da gjør jeg det så gjerne, men det er et LITT smalt felt selv om det finnes mange havregrøtnerder i treningsverdenen. ;)

    SvarSlett
  25. Det finnes da så mange slags kokebøker på markedet nå, så en kokebok om grøt, i hvertfall om den krydres med festlige historier som når du forsøkte fiberhusk i grøten burde kunne selge! Jeg stemmer for bok! ;)

    Havrepannekaker skal definitivt testes. Fikk en fin en av søsteren min, siden både niesen min og jeg er intollerante mot hvete. :)

    SvarSlett
  26. Haha, jeg VAR spiseforstyrret den gang...den var da omveltningen kom, og jeg begynte å skjønne galskapen i hva jeg drev med!
    Forstyrrelsen ble plutselig så synlig! hvis du skjønner...all of a sudden it`s out in the open, til skue for alle og enhver ;) nå er første innlegg på bb snart klart=)

    SvarSlett
  27. Maije: Jotakk! :D

    Silje: Shitshit. Det er snart på tide å slutte å tøyse med dette.

    SvarSlett
  28. Nei, det var i min diett tid i sommer da jeg desperat forsøkte å få mer havregrøt av samme mengden havregryn.. Da tenkte jeg at hvis man brukte fiberhusk så trakk det til seg vann, og mer vann = mer grøt? Haha.. Ikke vet jeg.. Bruker det når jeg lager pannekaker jeg også forresten, men noen erfaringer med vaffelrøre?? Prøvde å lage noen med kruskakli, eggehvite, mandelmel, vann, fiberhusk, sukrinmelis og krydder, men den hang seg fast i jernet og hang ikke sammen i det hele tatt! Noen tips?? =)

    SvarSlett
  29. Brukte hi-maize for fiber her i gården, men ser at bl.a. Kristine Weber(tror jeg det var) benytter seg av fiberhusk i oppskrifter innimellom... :)

    Fordelen med å bløtlegge havregryna natta før er at du får ut mineralene og vitaminene bedre enn hva du ellers ville gjort...;)

    SvarSlett
  30. Jeg er en særing som liker fiberhusk i grøten min jeg...:-) Men prøv heller med en teskje. Var rart de første gangene, men nå synes jeg grøten er merkelig dersom den ikke har gelekonsistens. Dessuten blir jeg mye mettere, det blir mye mer grøt da du kan ha mye mer vann i. Jeg er en frokostperson, og kunne nok spist et hus til frokost. I stedet spiser jeg havregrøt av 50 g havregryn, 30 g kruskakli 1 ts fiberhusk, 100 g skyr og 100 g cottage cheese, 10 g mandler, sukrin og kanel. Veide grøten min til 950 g her om dagen. Da holder ihvertfall jeg koken frem til lunsj!:-)

    SvarSlett
  31. Anonym: TIDENES KOMMENTAR! Vi burde blitt bestevenner! :)

    "Nå synes jeg grøten smaker merkelig hvis den ikke har gelékonsistens." Hahaha!

    Jeg er også en frokostperson og spiser ofte hele hus til frokost så jeg burde virkelig teste oppskriften din. Fiberhusken gjør uansett ingen nytte for seg i skuffen.

    SvarSlett
  32. Kaja: Hei! Kjekt å høre fra deg igjen. Det var jo du som fikk meg til å teste fiberhusk i utgangspunktet så det blir nok litt for tidlig å spørre meg om råd på fiberhuskvafler. Test heller selv og tips meg når du har en løsning. :P (ja!)

    Er det sånn at geléfunksjonen ikke virker hvis man ikke varmer den opp? Det lover dårlig for vaffelrøre kanskje.

    SvarSlett
  33. Annka: Hei, søtefine! Fåkk, nå må jeg prøve hi-maize også. Er det bra? (For hva?)

    Jeg googlet kriweb og fiberhusk nå men fant ut at hun brukte JBK, og det skulle virke fint i grøt!?! "Jeg tror man kan bruke fiberhusk på samme måte, men det har jeg ikke fått testet ut."

    Håper hun tester. ;)

    SvarSlett
  34. Hmmm...lurer på hvor jeg har hørt fiberhuskbiten da...(leser alt for masse ting og tang...)
    Jeg syns HI-maiz er bra for å få opp fiberinnholdet på ting som egentlig har lite fiber...sånn som de grove, fine vaflene mine(lagd på fibra fullkornsmel og havregryn...men som jeg fortsatt vil ha ENDA mer fiber i... ;) ). Fine Silje som tipsa meg! :)
    Apropo booty builderen: gratulerer med grøtdeal... ;)

    SvarSlett
  35. om hi maize: http://www.funksjonellmat.no/himaize-om.php

    :)

    SvarSlett
  36. Hei skjønne! Man kan aldri lese for masse ting og tang så tusen takk for linken. :D

    SvarSlett
  37. Haha, gjorde akkurat det samme! :-D Ble ikke den beste frokosten.

    LisbethS.

    SvarSlett
  38. Har i det siste ete havregrauten med chiafrø. Blir også litt geleaktig, men veldig godt (spør du meg). Eg let chiafrøa svelle ca 20 minutt først, dei kan sikkert svelle litt i kjøleskapet over natta også. Føler at eg held meg mett lenge :)

    SvarSlett
  39. Jeg ler og ler og ler og ler og ler..... har cøliaki ja.... og ler enda mere... hvem i huleste har innbilt deg noe slikt....

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...