mandag, juni 06, 2016

Havregrøt med blomster

Og her er det natt og dag, og det kan du spise, sa en ivrig liten sjel på stranden.

Hæ? Snakk så folk forstår deg, Knerten, sa hun trøtte som har vært altfor opptatt med å ikke sove bort sommernatta. (Været er jo så fint! Jeg har vært på hyttetur og telttur og bytur OG båttur denne helgen.)

Okei, så Natt og dag og er en blomst som andre ville kalt for stemorsblomst. Kult. *Pynte litt på grøten sin. Men hva med alle de andre blomstene her? Som denne gule for eksempel? Plis, si at man kan spise den også; Det kan bli verdens peneste plastbolle med prottisgrøt!

Og det ble det. PH står ikke lenger for Paradise Hotel, men for Peneste Havregrøten.
Det gjelder å ikke sove bort sommernatta, og her har det vært sommer siden påske. Så jeg sover ingenting! Juhu. Denne helgen rakk jeg et ultramaraton til og med, (Jeg skulle gjerne sagt at jeg løp selv, men det gjorde jeg ikke. Jeg er bare verdens største fan.) men disse bildene er fra da vi teltet på en paradisstrand.


Vi badet før frokost.

Og alle vet at jærstrendene er finere enn Hawaii.

Så gikk vi en tur til neste strand.

Så på solnedgang ...

Jepp. Her bor vi.

Nei, her! I et bittelite telt som akkurat har plass til en og en halv, men egentlig ikke to.
Oppskriften på grøten, det var det jeg egentlig ville si, er:

  • Ferdig pose med grøtblandings (proteinpulver, havregryn og kakao)
  • Et utvalg blomster til pynt
Og kast gjerne de blomstene som ikke er til å spise, for særlig strandnelliken vokste litt i munnen.

10 kommentarer:

  1. Replikk: Det HETER *natt og dag*

    Stemorsblom - eller natt og dag
    Stemorsblom (Viola tricolor) er en ettårig til flerårig plante som kan bli drøyt 20 cm høy. Den kan blomstre gjennom nesten hele vekstsesongen, fra april til oktober, men den har sin beste blomstringstid i mai - juni.

    Unngå å spise den gule (Tiriltunge). Strandnelliken skal være grei - men tror ikke smaken rokker.

    Hilsen den lille botanikeren som liker trange telt og lange strander.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tricolor kan jeg like! Er ikke det det franske flagget? Godt at vi er så utfyllende; at jeg kan historie mens du kan regne prosent.

      Takk, lille botaniker. Jeg liker akkurat det samme. :D

      Slett
  2. Akkurat nå er jeg veldig glad jeg bor på vestlandet. For her er det nydelig.

    Nå så jeg nettopp en film på facebook om Lysefjorden Inn og jeg fikk nesten lyst til å løpe i fjellet. Marius fikk en 2.plass i sin klasse forresten, så BRA heiing!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er. så. fint!

      GMD til Marius! jeg er så imponert som jeg bare kan bli, og jeg heiet virkelig. Allerede på vei ned til kaien - mutt putt alene gikk jeg - så ropte jeg omtrent rett i øret til de som kom løpende forbi. "Sykt bra jobba! Det er tretti grader, det har ikke gått fire timer engang, og her er du!" Ha, ha. Akkurat sånn ropte jeg.

      Det ser ut som dere fikk en drømmehelg dere også. Gratulerer med bryllupsdag!

      Slett
  3. Chassi. Jeg fikk en tanke i hodet i dag som jeg tenkte at jeg måtte ta opp med deg, for jeg tror du hadde likt den: TV-konsept. Type reality. Litt biggest loser. Alle lagene får en personlig trener. Men plot twist, alle de personlige trenerene har ulike treningsideologier. F.eks. Puls-Yngvar som trener laget sitt i å gå i trapper og løfte stoler og flasker med vann, Chassi som tar med laget på tur overalt og gir de utelukkende havregrøt til mat, fitness-laget, løpe-laget, crossfit-laget, gudene vet hva! Og så, i stedet for å bare ha utstemming på grunnlag av vekt, så er det ulike konkurranser hver uke, og det kan være alt fra å gå ned mest i vekt eller løpe raskest eller være sterkest eller ...
    Du hadde sett på, hadde du ikke?

    SvarSlett
    Svar
    1. Eg døyr. Det er det kuleste je har hørt på lenge! Må få det til! Jeg kan selvfølgelig teste alle løsningene selv - leser shape-up just nu, og tar gjerne med den evige Utfall i alle varianter-løsningen deres; den med et fargerikt knekkebrød til frokost - men åh, tenk for et reality-konsept det ville blitt! Kunne du stilt opp?

      Slett
    2. Jeg visste du kom til å like ideen, den er jo litt Chassi hele veien gjennom, føler jeg! Jeg kunne stilt opp om jeg slapp å være i Puls-Yngvar sin gruppe. Og så ville jeg helst sluppet crossfit-gruppen også.

      Kanskje der skulle vært en sånn "tren som om du skulle være med i Skal vi danse"-gruppe også. Og en "tren som en langrennsløper", og ... SÅ mange alternativer!

      Hei, TV3, hvor er dere?

      Slett
    3. Ha ha! Tv3, hvor eeer dere? Jeg laget et eget innlegg, så gøy var det.

      Slett
  4. Det ser ut som en optimal helg! Men var det ikke litt kaldt?? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei kjære du. Det var det. Mer fri til folket. Jo, vannet var kaldt, men jeg løp bare uti til knærne, og da var det greit. ;) Har du fått badet ennå selv?

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...