tirsdag, mai 12, 2015

Barfotsko take 2

De nye bestevennene mine og jeg har ikke sett så VELDIG mye til hverandre siden vi møttes. Eller siden de ble kjøpt da. Men hva kan jeg si .. It's not me it's you. Har dere testet barfotsko? Det har jeg. Erfaringene så langt er for eksempel at - uten å overdrive - så tar de fem minutter å ta på seg.

Vent litt ... Veeent.
Da jeg dro til Løplabbet for å kjøpe barfotsko ble jeg egentlig anbefalt å ikke gjøre det. "Er ikke barfotsko litt ut allerede," spurte ekspeditøren. "Nå er det mer nulldrop som gjelder." Eh, hæ? Og vet dere hva. Jeg visste ikke da hva nulldrop er (det er når ikke hælen er høyere enn tærne, tror jeg), men jeg ble anbefalt DISSE:

???
Det er helt sant. Og da jeg prøvde å protestere ("men det er de styggeste skoene jeg har sett") fikk jeg bare et hevet øyenbryn og ingen forståelse. Det føltes som å komme i butikken og be om en crossykkel, for så å få en jentesykkel med støttehjul.



Jeg prøvde barfotskoene og kjøpte dem - nesten på trass. For jeg merket jo allerede da at de var veldig vanskelige å få på seg. "De er ekstra vanskelige for smale føtter", så ekspeditøren, som sikkert ville beholde alle barfotskoene selv, jeg kan ikke se noen annen forklaring på salgsteknikken. Uansett, jeg har funnet en løsning på de veldig brede skoene.

Jeg bruker bare 4 tær!
Barfotskoene er for å slippe vonde knær og beinhinner. Har dere lest boken?

Beste boken! UMULIG å ikke bli inspirert!
Det er samme lovprisninger hos alle som bruker barfotsko. De er kjempefan i Runner's world også. Alle slipper alt av plager og bare flyr av sted. (Min favorittsuperpower btw.)

Flyyy av sted.
Først prøvde jeg 10 minutter - det gikk fint - neste uke 20, og 30 minutter i dag. Jeg kjenner det sykt godt i leggene, men tommel opp!

Spyridon heter de, og er til terreng.
Velkommen til skogen min.

Det ser bare LITT dumt ut.
Og det beste er at selv om det er rart å trippe på tærne, særlig i nedoverbakke, så har det skjedd hver gang jeg har prøvd dem at jeg får en helt plutselig lyst til å spurte opp bakkene, og faktisk nesten flyr. Det er sant!

Jeg kan flyyy!
Langtidseffekten kan jeg ikke si noe om helt ennå, men barfotsko er herved anbefalt. :)

27 kommentarer:

  1. Coolio! Det ser så moro ut. Beinhinna har det bra, antar jeg?
    ENIG i at de Hoka-skoene ser helt noldus ut. Og poenget med barfotsko er at man ikke skal jukse med masse demping i sålen, så jeg skjønner ikke helt hvordan nulldropsko skal være bra? Drop (!) det!
    Jeg har Nike free og orienteringssko foreløpig, men jeg tror det er i samme gata løpsmessig. Har ikke kjent noe til beinhinnebetennelsen etter at jeg starta med Free for tre år siden. Tenk så mye muskler vi bygger i ankler og legger :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heelt noldus. ;)

      Jeg fikk nettopp beskjed fra Tina - som ikke klarte å kommentere - på at hun hadde akkurat disse rosa skoene, og da lo vi godt begge to. Men de var visst gode for beina.

      Bygger vi muskler i ankler og legger altså? Takk som sier det, for jeg kjenner det så VELDIG etter en liten økt med barfotsko. Leggene mine er helt møre i dag, men det kan jeg tåle hvis det går til en god sak.

      Nike free var en god idé. Det kan jeg teste neste gang, som en kombi til barfotsko for eksempel.

      Slett
  2. Nulldrop er litt det samme konseptet som barfotsko, bare uten sånne teite tær :D Men poenget er fortsatt at man skal lande på forfoten.

    Jeg overpronerer, og får derfor lett beinhinnebetennelse (som har blitt kronisk tror jeg..) og har hele tiden tenkt at jeg trenger støtte for pronasjonen og mye demping. Jeg har litt lyst til å prøve å venne meg til forfotløping, men lavdropsko støtter jo ikke for overpronasjon.. så jeg er veldig usikker på hva som er lurt. Blir spennende å følge med på hvordan det går med deg, så plis fortsett med oppdateringer på barfotløpingen :D

    På løplabbet er det sko i alle mulige slags stygge fargekombinasjoner, og det er tydeligvis veldig fyfy å være opptatt av hvordan skoen ser ut. Sist gang endte jeg opp med noen spreke knallgrønne med selvlysende gule lisser og noen rosa detaljer. Veldig gode å løpe med da (og det er visst det viktigste..)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det? Takk for forklaring! Jeg har tidligere testet noen sko som heter Newton (du ser dem på det øverste bildet. de gule) som skal tvinge inn en forfotløping fordi de har en plattform foran, men det funket liksom ikke. Jeg er sikkert dum, men jeg lot meg liksom ikke lure av plattformen og så har jeg brukt dem med hælen som jeg bruker alle andre sko.

      Jeg skal fortsette å oppdatere, og det må du også gjøre! Hva heter du stygge (jeg syns de hørtes kule ut egentlig) skoene du endte opp med selv?

      Hilsen en medsøster med kronisk beinhinnebetennelse.

      Slett
    2. Det er de øverste i denne artikkelen:
      http://www.shinyshiny.tv/2014/08/choose-high-end-running-shoe-women.html

      Kanskje mer turkise enn grønne ser jeg nå. Light show edition, LOL.

      Jeg har sett at flere av skoene med lav dropp har demping slik at det ikke gjør noe om man allikevel lander på hælen, men hvis de samtidig er vanskelige å lande på forfoten med (antar at lavdropp blir det samme som plattform foran(?)), så er jo litt av vitsen med skoen borte..
      Men hvordan er det med barfotskoene, da lander du naturlig på forfoten? Det skjer av seg selv liksom?

      Slett
    3. Hei Maiken!

      Asics Kayano altså? Men de er jo kjempepoppis. Jeg vet mange som har fått anbefalt dem. LOL til light show edition. :)

      Med barfotskoene er det sånn at du MÅ lande på forfoten, for akkurat som når du går barføtt - eller kanskje om du tar et hopp uten sko på - så må du lande på "fotens naturlige støtdempere" så ikke hælen knuser. Jeg fikk det forklart og demonstrert på Løplabbet en annen gang.

      Jogger du mye? God kveld og god 17. mai!

      Slett
  3. Noe av grunnen til at de er ut er jo på grunn av søksmålene mot Vibram.

    http://www.newsweek.com/vibram-caught-flat-footed-250388
    http://www.huffingtonpost.com/2014/05/22/barefoot-shoes_n_5353439.html

    Og dersom du ikke endrer løpestilen din til forfotløping så har du faktisk høyere risk for skader. Jeg bruker selv sko uten demping, dog ikke Vibram, men jeg er ikke overbevist om at beinhinnebetennelsen har sluppet taket. Det er vel mer det at jeg har løpt for lite til at den plager meg.

    Men jeg hadde aldri i verden kjøpt de rosa skoene du ble anbefalt altså, et sted går grensen. :p Jeg krysser fingre for flere oppdateringer fra deg jeg, morsomt å lese om erfaringene dine og å se framover om du blir kvitt plagene. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maije! Så snill du er.

      Nå leste jeg meg opp på Vibra-søksmålet (takk for lenker), men jeg ble ikke mindre motivert til å fortsette. Det handler om løpestilen mer enn skoene, står det i den siste lenken din, og det høres jo rimelig ut. Hva slags sko bruker du selv? Jeg vet ikke om jeg faktisk hadde løpt på forfoten hvis de ikke tvang meg til det, som jo mine gjør.

      Planer for langhelgen? :P

      Ha en fin dag i alle fall

      Slett
    2. Jeg bruker Nike Free og Inov8 Roclite 275 GTX. Nike Free bruker jeg hovedsaklig til styrketrening og trening på mølla (ettersom de må være innesko) og Inov8-skoene passer bra ettersom minst 90% av alle mine løpeøkter utendørs går på en blanding av asfalt, grus og sti akkurat som skoene er laget for.

      Jeg har ikke langhelg jeg da, jeg jobber fredag, men lørdag skal jeg på "harrytur" og 17.mai skal jeg på 2 17.maifrokoster (en er vel mer lunsj). Ellers veldig lite planer. Hva skal du i langhelgen, planlagt noen spennende turer? :)

      Slett
    3. Jeg har også lyst på Inov8! Jeg var på date nettopp med en fyr som brukte hele kvelden på bare å snakke om terrengskoene sine omtrent. Man blir visst forelsket i dem. (?) Correct me if I'm wrong.

      Fant du noe spennende på harrytur? Jeg har vært i Lysefjorden, men i morgen blir det en rolig 17. for min del. Gruer meg mer enn jeg gleder meg denne gangen, så kan bare bli positivt overrasket.

      Klem på deg

      Slett
    4. Jeg er godt fornøyd med mine, synes de er veldig behagelige å løpe i. :)

      Harrytur ble ikke så spennende akkurat, men jeg fikk fyllt opp fryseren med ymse kjøtt og kjøleskapet med eggehvite, kjøttpålegg, kvarg og keso og det var jo det som var hele poenget. Så ble det *kremt* 4 brett med cola zero for det var tilbud på 4 brett (jeg er helt avhengig).

      Etter den turen din tror jeg fint du kunne ta en rolig 17.mai med god samvittighet. :)

      Slett
    5. And I did. Takk for det. ;)

      Jeg ville kjøpt akkurat det samme på svenskehandelen, pluss deodoranter, munnskyll (det er mye billigere!) og sjokolade. (de har mørk sjokkis med kokos der!!)

      Slett
  4. Jeg digger det nederste bildet!! Tatt rett ut av ett løpemagasin eller någe :*

    Maiken: Jeg overpronerer også og har sverget til Asics Kayano for de skal gi så mye støtte, spesielt om du lander på hælen. Etter at jeg gikk over til Nike Lunaracer så lander jeg mer på forfoten. Mulig det bare er meg, men det gikk bare en automatikk i det... Skoen er mye lettere og selfølgelig ikke noe du løper maraton med, men jeg synes de funker veldig godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips! De var jo superfine også :D Tror jeg bare må prøve selv om det er skummelt. Tror det aller beste for de teite beina mine er å variere både løping og sko så mye som overhodet mulig.

      Slett
    2. Takk Malin! Det var et nokså kjedelig bilde som fikk magisk fancyfokus med picmonkey. Har du prøvd det?

      Lunaracer er også notert. Check!

      Slett
  5. Jeg har lest boka, og jeg oppfattet det slik at jeg slettes ikke var noe nytt, men at vi løp uten demping for 30 år siden. Da var skoene mer flate, og mindre tekniske. Det dreier seg også mer om løpsøkonomi enn hva den jevne omtalen gir løpemetoden kred for. Lander man på hælen, bremser man. Midtfot/forfot er arbeidsøkonomisk, og mindre belastende. Derfor er det pussig å kalle det "ut". Å være så effektiv som mulig har vel aldri vært ut... Vel, vel. Hun mente vel kanskje ikke barfortløpingen, men skoene. ;)

    Jeg skjønner GODT følelsen av å ville fly i oppoverbakker! Tenk - det er jo da man virkelig opplever at teknikken er mest effektiv, da løper man forfot rent intuitivt, noe annet ville jo vært uhyre teit, da bremser man jo!

    Jeg skal makse i bøy om to uker, og skal ikke løpe før etter det. Må gi meg best mulig forutsetninger for 1RM. Men jeg savner å løpe!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hildeee! :D

      Jeg er enig i alt du sier, men jeg har ikke knukket koden på løping i nedoverbakker. Skjønner du det også? Det er ikke lett å trippe på forfoten i nedoverbakke, det virker bare rart.

      Og bøy - wohoo! - jeg heier på deg! Hva er anledningen?

      Slett
    2. Nedoverbakker er litt skummelt, man skal lene seg litt fremover, slik at kroppen er i 90 grader i forhold til bakken, som om man løper på flatmark. Ikke nødvendigvis havne på forfot, men gjerne midtfot. Dette leste jeg i et løpemagasin. Selv blir jeg litt på defensiven i nedoverbakker.

      Anledningen til å makse i bøy er ikke mer spennende enn at det står i programmet. Det er altså ikke konkurranse, har jo sluttet med styrkeløft. Men vektløftere skal også bli sterk i bena ;)

      Slett
    3. Kjempefint tips til nedoverbakken! Takk!! Jeg har ikke fått kommentert før, noe har låst seg på maskinen. Takk, snille superhilde.

      Jeg tar deg snart i benk forresten. Jeg trener veldig lett fullt av reps på 45 kilo nå. Men spent på maksingene dine. Heia heia!

      Slett
    4. Du tar meg allerede i benk! Jeg benker ikke lengre! ;)

      Slett
    5. Ha haha! Det KAN være at du hadde tatt meg allikevel. Men takk!

      Slett
  6. Forrige gang jeg løp med barfotsko hektet jeg lilletåa i ei rot, og gikk med blå tå den neste uken. Det problemet slipper du! :D Hurra for smale føtter (mine er donald-duck-brede).

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei spennende anonyme du.

      Oi oi til lilletåa! Ha ha. Det var litt morsomt da, selv om jeg er sikker på at du har veldig pene føtter for det om. Hva slags sko sverger du til?

      Slett
    2. Beklager anonymiteten. Internet gjør meg paranoid ^^

      Har de svarte, enkleste tåskoene. Etter tå-episoden har de dog vært mindre i bruk, kanskje også på grunn av minusgrader og vinter i mellomtiden. Har du forresten noen supre tips for å løpe barfot med tverrplattfot (siden du er så kreativ og treningsorinetert)..? Nå om dagen taper jeg en liten tapeball under fotbuen for å unngå trykkvondt under metatarsalene.

      Fordelen med brede føtter er at de faktisk ser veldig søte og små ut på avstand! :)

      Slett
    3. Oh shit, det var en spennende utfordring. Men jeg har ikke peiling. Jeg vet ikke engang hva metatarsalene er for noe. (Hva er det?) Skulle ønske at du ikke var så paranoid på Internett, for selv er jeg veldig nysgjerrig på Internett. Og andre steder. Finn meg gjerne på facebokk eller instagram i stedet. Eller snap! Nå er jeg all veier plutselig. Chassibassi her. Hyggelig å hilse på. :)

      Slett
  7. Har kjøpt meg "født til å løpe" nå, pga deg. Forventningene mine er enorme!

    SvarSlett
    Svar
    1. Juba juba!! Du kommer ikke til å bli skuffet, men plis hold meg oppdatert

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...