søndag, januar 20, 2013

Skimuffins

Fint vær. Skal vi pakke tunge sekker og ta en testtur i Sørmarka?
Det kan vi godt.
Seriøst?
Klart.
Så kult! Du er kul!!

I dag har vi gått en testtur med tunge sekker for å se om den lille er sprek nok til å bli med på Jostedalsbreen på langs. Det er klart hun er det, men jeg går gjerne flere testturer som dette, for det føltes som om vi hadde en ordentlig ekspedisjon på gang. Min sekk ble lastet med telt og klær og ti liter vann, og den lille østlendingen fikk en sekk fylt med primus og klær og ti liter vann. Vel var vi kamuflert med store solbriller, men jeg gikk likesågreit med skiklær for å gjøre turen så autentisk som mulig, så vi så nokså dumme ut.

Neida, vi så kule ut.
Lett.
Og sterke, med de store sekkene.

Og barske, ettersom det var så kaldt.

Det er alltid sånn på turer (også de korte) at man diskuterer litt større og dypere ting enn man gjør hjemme i sofaen. For eksempel ting å gjøre før man dør, eller steder man vil dra før man dør, eller meningen med livet.. Og i dag diskuterte vi hva vi liker aller best å gjøre.

Jeg liker å pakke sekken! Jeg liker det så godt at jeg kan gjøre det i søvne.
Ha ha. Og å lage nistepakke, kan jeg tenke meg.
Ja, det også, men det går liksom inn under det samme.
Jeg liker å spise grøt på morningsen.
Åh, ja, det er fint! Beste tiden på dagen.
Og så liker jeg å trene. Og følelsen det gir etterpå.
Absolutt. Men da liker jeg enda bedre å være på tur for det føles like bra der og da som etterpå.
Nja. Okei.
Hva mer da? Jeg liker å lese bøker og bake og rydde. Er dét kult eller?


Kjempekult. Og så gikk vi hjem og bakte. Eller jeg bakte. Til helgen drar vi til Haukeli, og fordi det er så kjekt å bake og fordi det er så sinnsykt kult å pakke sekken, så bakte jeg glutenfrie muffins til skimat.

Hvert bakverk er en baby og hver baby er den flotteste som fins.

Ikke så fine som i boken, men med baking som med barn så er det som er på innsiden som teller.

Utgangspunktet var glutenfrie muffins fra muffinsboken min, men jeg byttet rismel med havregryn og lavkarbomel, og så kuttet jeg ut smøret og byttet sukker med stevia. Ja. Men at det ble en muffinsfest kan ingen komme fra.

Glutenfrie muffins med peanøttsmør, banan og sjokolade
225g glutenfritt mel
3 små bananer
140 gram peanøttsmør (ja, faktisk!)
2 egg
100 gram sukker (eller 20 gram stevia)
75 gram smør (eller ikke)
1 scoop proteinpulver (den er også lagt til for egen regning)
100 gram sjokoladedråper (jeg brukte 2 ss kakao)
1,5 dl kulturmelk
1,5 ts bakepulver
0,5 ts natron

Og mens smør og sukker skummer... Jeg rørte det sammen og stekte 20 muffins på 200 grader i 12 minutter.

Så hva er det kjekkeste DU vet?

8 kommentarer:

  1. kjekkeste jeg vet er å slappe av alene eller med kjæresten på sofaen med god mat og noe å se på .. aaah

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh. Bra valg! Vi ligger flatt på sofaen just nu og ser Forbrydelsen. Perfekt. :D

      God søndag!

      Slett
  2. Dæven, de muffinsene hørtes helt fantastiske ut! Skikkelig energibombe, de må testes og helst med dine modifikasjoner tror jeg.

    Kjekkeste jeg vet må være å reise. Helst langt, som til Australia, men neste gang jeg skal ut på langtur må det vel bli et annet sted ettersom jeg har vært der 2 ganger på et år.

    SvarSlett
    Svar
    1. ikke et år, 2 år! :p Får da være måte på. ;)

      Slett
    2. Hei kjære Maije!

      Jeg liker også å reise! Men jeg gleder meg mye mer til å gå på ski på Haukeli enn til turen til Stockholm som er neste helg. Australia er topp! De lengste reisene er de beste. Har du prøvd med jorden-rundt-billett?

      Klem

      Slett
  3. Den lille østlendingen21 januar, 2013 10:51

    Det kjekkeste jeg vet?
    1. Spise grøt på kjøkkenet. Med deg. Og pus.
    2. Sol. Ferie. Fint vær.
    3. Film på kino.
    4. Hyttetur og fint vær.
    5. Matpakke.
    6. Etter-treningsfølelsen.
    7. Å le(!)
    8. Å kose(! Burde nok kommet vesentlig høyere på listen).
    9. Skravle
    10. Få fine MMS.

    SvarSlett
    Svar
    1. En liste! Hurra! :D

      1. Skrive lister og lese lister
      2. Kose
      3. Pakke sekk og matpakke og dra på tur som krever begge deler
      4. Spise grøt med deg på morningsen - eller is på kvelden
      5. Lese bok og drikke te
      6. Lørdagsavisen på kafé
      7. Treffe venner og familie
      8. Bake og rydde
      9. Se på solen
      10. Se på en peis

      These are a few of my favorite things. <3

      Slett
  4. O o o o jeg vil også lage liste:

    1. Sol og fint vær
    2. Katter som koser og maler
    3. Kjæreste som koser og maler
    4. Reise!!!
    5. Gå på kino og konserter og kafe
    6. Vennindekvelder på sofaen med SATC på tv
    7. Ta bilder
    8. Spise sjokolade
    9. Etter-treningfølelsen (takk lille Ø)
    10. Å legge seg nydusja i rent flanellsengesett

    Det får holde med 10!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...