søndag, september 12, 2010

Spisehelg

Man trenger ikke å være på diett for å ta en spisehelg (spiseDAGER er ut, de er for nybegynnere). Spisehelgene kommer typisk når man minst venter det, som et tog i høy fart. OI, hva skjedde? Jo, det var en spisehelg. Sånn.

Hei, karbovennen!

Jeg tror det har å gjøre med at jeg rakk å gå tom, HELT tom, for energi på fredag. Da hadde jeg syklet til trening og trent og drukket shaken min som vanlig, men uten banan og appelsin som vanlig. Toppform var tom for bananer og det finnes ingen butikker i nærheten så jeg spiste to gulrøtter i stedet. Helt greit det. Men så dro jeg ikke hjem og spiste masse mat i en racerfart som jeg pleier, for jeg stoppet hos morfar for å fikse pcen hans etter denne krisemeldingen:

Krise! Kommer ikke inn på facebook! Hjelp! Hjelp!


Helt klart en nødsituasjon. Får spise senere.

Fiks fiks. Ferdig.

Morfar (82) på facebook:

Hei hei- venner der ute. Trodde ikke jeg kunne savne facebooka slik. Håper det holder nå! Vi har det bra. Plommehøsten er så godt som slutt! Været flott. Fortsatt sommer, men nå lover de regn.


Så kommer jeg hjem, litt skjelven, og spiser middags i en racerfart. Puh. So far so good.

Det går to timer før jeg kjenner at det er best å spise litt mer så da gjør jeg det.

Dumdidum, da ble det helg. Alle er i London eller andre steder så selv hadde jeg tenkt å sykle til hytten og lese fag hos mor og far, men på grunn av søppelvær i Stavanger ble jeg heller hjemme. Hmm, what to do. Ingen ville leke med meg. Jeg prøvde, jeg sendte noen meldinger. Så da spaserte jeg ned til mor og fars tomme hus for å låne tven. Og kjøleskapet.

X-factor var ikke så kult. Jeg laget to liter smoothie i reklamepausen og drakk den opp til neste reklamepause. I neste reklamepause fant jeg masse ris og middagsrester som jeg varmet i mikroen. Nytt på nytt var litt kjekkere. Og Pirates of the Caribbean på svensk tv. I reklamepausen varmet jeg resten av risen. Dumdidum. Så fant jeg en pakke riskjeks. Og syltetøy og brunost. Namnam. Dette begynte å ligne på en klassisk oppkarbing, bøttevis av karbohydrater, så jeg hadde fortsatt god samvittighet nesten, men jeg var så mett og trøtt etter hvert at det var såvidt jeg orket å spasere hjem og ikke bare sovne på sofaen der.

Lørdag hadde jeg frokostgjester og spiste hjemmelagde rundstykker med HVETEMEL og SAMMALT MEL og andre typer mel (karboooo) men jeg kokte likevel tre porsjoner havregrøt da gjestene hadde gått. Hjelpes.

Søndagen kommer og jeg koker mer havregrøt til frokost og finner minst hundre plommer på treet i hagen. Da er jeg så full av energi at jeg stikker til Toppform tre timer før min egen time. Jeg rekker å dusje FØR timen min. Syklet så hjem og spiste en sunn og riktig middagsmat og nå er det kveld, takk og lov. Sånne spisehelger er skumle.

Det ble dårlig med bilder her for jeg googlet bilder med Spisekick og fant bare mine egne. (?!)

10 kommentarer:

  1. Du har hvertfall hatt en SUNN spisehelg! Jeg har spist tull og tøys tre dager på rad :S Hvorfor forsvinner alltid viljestyrken på fredager..

    SvarSlett
  2. Haha.. du skriver så utrolig bra :) Ser det for meg inni hodet liksom :P

    SvarSlett
  3. Maja: Er det derfor? Fordi det er fredag? Arg. Men jeg tror ikke det har så mye å si om maten er sunn eller ei når man først har begynt å bøtte ned. Det er vel bare kaloriene som avgjør hvor stort utslag det vil gi, og der kan jeg spise hvem som helst under bordet. Lett. ;-) Hva spiste du da?

    Kristina: Takk! Nå ble jeg glad. :-)

    SvarSlett
  4. Ja det er rart med det, men når arbeidsdagen er over på fredag, så sier jeg "Jippi, helg!!" også er det en ekstra liten stemme inni hodet som sier "Jippi, helg = mat&godteri" også ler den litt sånn lykkelig og ondskapsfullt på en gang.

    Jeg spiste godteposer (jada, flertall) og is og kake, for å nevne noe ;)

    SvarSlett
  5. Haha! Skjønner.

    Men jeg måtte forklare for min mor hvor en hel pakke brunost hadde tatt veien, det slapp sikkert du. ;-)

    SvarSlett
  6. Nå fikk du meg til å google matbilder.. arg ;)
    Jeg googlet først spiseorgie.. fikk ikke opp bildene dine, men maaange andre bloggeres bilder :P

    så googlet jeg:
    "craving oatmeal".. tihi.
    Tror nok du bør holde deg unna den googlingsen.. ENORMT fristende bildet av ulike havregrynsretter ;)

    SvarSlett
  7. Hallooo! Prøv spisekick hvis du tør å google enda mer, der er det bare Iris og meg, men craving oatmeal var jo mye kjekkere! ;)

    Når det er sagt så tåler du litt matgoogling du vel? Det har tatt sånn av med spiseforstyrrelser i bloggeverden (ALLE kommer ut av skapet) at vi to må regnes som de streiteste i klassen med bare et litt anstrengt forhold til mat. :D

    SvarSlett
  8. herved testet det ut..forventer et helt album med Chassi og Iris ;)

    Joda, jeg tåler vel bilder.. Og jeg blir mer og mer overbevist om at mine matvaner er veldig normale jo mer jeg leser rundt omkring.. Jeg tror bare skuffelsen over meg selv og kroppens fysiske avstraffelser (fordøyelsesprotester;) etter utskeielsene mine er litt større enn Kari og Ola's..
    Det er bare å ta seg en titt på folk og fe rundt seg og se hva folk spiser... da er mine peanøttposer og ostekick som en liten fis å regne :P
    og dine havregrøtkick også.. hvis du tenker at spisehelgens ekstramåltiden fordeles utover uken, er jeg overbevist om at du finner ganske normale matmengder per dag :)

    klem

    SvarSlett
  9. PS: bestemmer du ordbekreftelsesordene selv:
    Dette måtte jeg skrive inn nå:
    "psychie"..hahahaha
    Et smule psychie forhold til mat ;)

    SvarSlett
  10. Hello psychie! LOL! Hadde jeg fått bestemme bekreftelsesordene selv ville du fått "søta" hver gang. :)

    <3 Stor klem!

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...