lørdag, mai 02, 2009

Mat for deg som trener

OverskuddDenne boken ropte liksom på meg på biblioteket. ("Hallo, dumme du!") I løpet av én uke har jeg vært på to ulike kostholdsseminar, et på Elixia og et for syklister til Birkebeinerrittet, og nå har jeg selv erfart å gå tom for energi. Jeg leser alt om næring på nettet og diskuterer kosthold med kolleger og venninner fordi det er så græla spennende. Men det er vanskelig å vite hva som gjelder og hva som fungerer best for meg; Elixialøsningen var informativ men ganske brutal, den var nok mest beregnet på dem som slanker seg til sommeren. *Ref. Bikinies don't lie-kampanjen; Ernæringseksperten fra Birkeseminaret sa mye bra men lite nytt, der handlet det mest om hva man spiser under selve konkurransen. Hvilket selvfølgelig må bli energidrikker og enkel næring.

Boken som ropte på meg i dag virker veldig fornuftig. Jeg trener mye og trenger derfor karbohydrater, det har jeg merket ikke minst gjennom noen sinnsyke matorgier nå i det siste. Overskudd er skrevet av en eks-roer og ernæringsfysiolog som heter Christine Helle. Alt hun anbefaler er sunt, selv om fokus er mer på karbo enn på protein. Her finnes flust med gode oppskrifter som jeg tenkte å teste i dag, men som jeg kanskje heller kan teste i morgen. Jeg var nemlig kjempesulten da jeg kom hjem (som vanlig) og da ble det bare en kjapp tortilla med diverse (som vanlig).

5 kommentarer:

  1. Tips for oss som ikke trener'a? ..

    SvarSlett
  2. Denne Kristine Helle var jeg på kostholdsforedrag med for noen år tilbake (2002?) Det var før Fedon reddet Norge ;)
    Hun hadde da også et veldig fokus på karbohydrater, og jeg husker hun kom med frokostforslag der korn/musliblandingen skulle ligge i juice over natten og spises med fruktyoghurt til frokost.. Fantstisk søtt og godt..men etter min mening (nå) langifra sunt.

    Har hun endret sine syn på karbohydrater siden mitt møte?

    lenker deg til bloggen min jeg.
    :)

    SvarSlett
  3. Hei Prikken! De som ikke trener får heller ikke mat! ;)

    Kult at du lenker, Heidi! Nå skumleser jeg muslioppskriften du nevnte... Skal vi se... Den ser jo god ut. Det er vel bare fruktyoghurt som er usunt, ellers vil jeg si tommel opp. Jus er kanskje også på grensen, men ville du gå så langt som å si langfra sunt? Oh-oh.

    SvarSlett
  4. Nå husker jeg ikke oppskriften i detalj. Men den kan da ikke være mye balansert. Kun karbokilder i den er det ikke? ( det er jo ikke mye proteiner og fett i musli, juice og yoghurt og frukt?
    Langifra usunn er kanskje å ta litt i,men noe sunn frokost vil jeg ikke si det er ..
    En sukkerbombe, som får blodsukkeret i taket..selv om endel av det er fruktose...

    SvarSlett
  5. men til Kristines forsvar så er oppskriften gammel, hun jobbet for staten, og kan ikke annet enn å tilpasse sine oppskrifter inn i den utdaterte matpyramiden helsenorge desverre opererer med, der korn og brødvarer dominerer i bånn. Tror nok ikke at hun selv spiser slik idag, det vil i hvertfall overraske meg veldig.

    SvarSlett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...