onsdag, februar 24, 2016

Sjokoladereglene

Hei! Fordi vi fikk smaksprøver på proteinbarer i går, og jeg spiste fire, (4!) så presenterer jeg her sjokoladereglene mine. Aller mest som en påminnelse for meg selv altså. Tidligere hadde jeg regler for all mat; sånn som at cottage cheese er for godt til å ha i kjøleskapet, frukt spises bare til trening .. den typen der. Men nå er det bare sjokoladereglene som er igjen, og de er liksom hellige.

1. Sjokolade spises bare på fjellet.

Jess.

2. Eller hvis den blir servert og man vil være høflig og/eller vise andre at man har et helt avslappet forhold til sjokolade.
3. Sjokoladen på fjellet må blandes inn i nøtteblandinger.

Selv om det er sjokoladebitene som blir spist først.
4. Proteinbarer er også sjokolade, men de er tillatt når man er sulten og travel.
5. Hjemmelaget sjokolade er tillatt fordi det er sunnere. (?)
6. Mørk sjokolade er lov når man drikker vin.
7. Grøt kan erstatte sjokolade.

Det ligner jo veldig!

8. Påsken har en høyere toleranse for sjokolade.

Men bare litt.
Og så kommer regelen som ødelegger for alle de andre:

9. Hvis gratis sjokolade eller sjokolade som har gått over utløpsdato (Redd meg, jeg holder på å dø!) så er det fritt fram.

Det er da jeg kortslutter litt.

10. Hvis krisen har inntruffet (sånn som i går) så gjem papirene og lat som om det aldri har skjedd.

Ikke si at dette er strengt og dumt da. Ære være dem som klarer å spise en liten bit til kaffen sin, og bare Nam nam, dette var AKKURAT passe, men jeg har aldri vært en av dem. Hva med dere? :P

33 kommentarer:

  1. Jeg ler meg i hel av nr. 7. Du er litt for glad i grøt, altså. Og jeg er litt for glad i sjokolade.

    Jeg liker regelen om å bare spise sjokolade på fjellet, og jeg liker at regelen har mange unntak.

    Jeg har ingen regler (men jeg har en samvittighet som blir dårlig), og det nærmeste jeg kommer en regel er at jeg ikke skal spise sjokolade med mindre jeg har lyst på. Den klarer jeg stort sett å holde, men av og til så står det sjokolade foran meg, og så tar jeg, helt uten å tenke meg om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også helt sykt glad i sjokolade. Så mye at jeg pleide å spise meg kvalm før sjokoladereglene kom. Det er derfor je lager sjokoladegrøt og -is og - yoghurt nå. Og har kakao i kaffen og sånt. He he he.

      Fin regel hos deg også, men klassisk brain fart det der sikkert. "Oisann, hva skjedde nå?" Samme som jeg opplevde i går. ;)

      Slett
  2. Den lille Østlendingen24 februar, 2016 18:35

    REGLER! Det er ironisk at det er det jeg jobber med - for jeg er skrekkelig flink å lage egne regler. Jeg har også regler på sjokolade. Min hadde kanskje sett ut som følger:
    §
    Det er ikke tillat å konsummere sjokolade, verken på privat grunn eller offentlig plass.
    Dersom sjokoladen inneholder over 87 % kakao gis det dispensjon fra første ledd i følgende forhold (listen er uttømmende):
    a) dersom bruker befinner seg på fjelltur og samtidig har vært i fysisk aktivitet. Likevel aldri uten å samtidig konsumere nøtter.
    b) dersom bruker sitter foran oppvarmet sjokolade og det serveres tilhørende frukt og bruker befinner seg sammen med andre
    c) uavhengig av litra b vil aldri druer kunne vurderes som frukt
    d) uavhengig av litra c vil enkelte bær kunne anses som frukt i enkelte tilfeller
    e) bruker vil konsumere en brukerdose dersom det involverer rødvin og det samtidig er andre personer til stede
    f) en brukerdose er nærmere definert som en rute sjokolade
    e) en rute vil aldri kunne overstige 10 gram sjokolade
    f) dersom ikke sjokoladen er rutet gjelder litra e følgende.
    e) bruker kan fritt benytte bakekako som erstatning for sjokolade
    f) unntak fra litra e vil være hva angår alt som kan komsumeres flytende


    Jeg tipper min er sånn. Sånn ca.

    Dersom det var vanskelig - og du lurer på om du er i brudd. Vennligst svar på denne kommentaren og jeg vil sette opp et scope hvor vi avklarer nærmere hva du ønsker belyst. Min normale timerate vil utgjøre NOK 2 400, ekskl. Mva.

    Håper på å høre fra deg snart.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du e galen i halen.

      2400, er det det du koster? Oi. Selger du andre tjenester også?

      Hva betyr litra? Det høres ut som liter i flertall, men brukes som øh, et underpunkt?

      Finnes det ingen andre unntak? Til 80 prosent kakao eller to ruter for eksempel?

      Hvis scope på dette så gjerne i sånne kakestykketabeller, for de liker jeg så godt. :)

      Slett
    2. Jeg kan også selge andre tjenester som du spør fint. Litra betyr bokstav på latin. Vi henviser sånn som det. Til litra. Av en eller annen grunn.

      Det finnes vel alltid rom for diskresjonært skjønn. Også hva gjelder tolkningen av sjokoladebestemmelsen.

      Scope/Scooop - Potato/patato.

      Slett
    3. Da casher jeg ut alle pengene mine til en eksklusiv time, og tar alle tjenester som ikke involverer litra eller noen andre fremmedord. :D

      Slett
    4. fan.tast.isk.

      Eller jaja, jeg er jo ikke for matregler og/eller overdreven bruk av CPU-tid på mattanker, men jeg er _for_ finurlige formuleringer, sirlig språk og krunglete kommentarer, så jeg applauderer, intet mindre.
      <3

      Slett
    5. Heei! Inga!

      CPU altså, jeg vet ingen som har mer krunglete kommentarer enn du jaffal. Takk for alt det snille! Hva skjer i helgen? Drar du til Finse igjen? Hvordan er det med Grønlandsformen?

      <3

      Slett
    6. jeg tenkte kanskje jotunheimen i helga, men man vet jo aldri. hvor skal du (dere?) i helga? jeg velger å spare grønlandsformen til jeg trenger den;)

      Slett
    7. Kuli! Ble det Jotunheimen? Er ikke det langt fra Bergen? Jeg var i Sirdal- og Frafjordheiene. Lokalt altså, det holder med halvannen times kjøring for min del, og i går var det så mye hyttetrafikk at det tok to og en halv time.

      Dere er bare meg når det er snakk om skiturer. ;)

      Slett
  3. Jeg prøver og ikke spise noe i ukedagene, men følger ellers Minde sine sjokoladeregler:

    1. Det er lov å la seg friste.
    2. Det er lov å bestemme selv hvilken dag i uken lørdag faller på, og hvor mange lørdager som faller på en og samme uke.
    3. Det er lov å dele. Noen ganger også bare med seg selv.
    4. Sjokolade er lov når du er glad, sint, stresset, rolig, lystig, nedstemt, opplagt, trett, syk eller frisk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kuli! Er alle disse Minde sine, eller bare den først som jeg kjenner igjen? Har du regler om hvilket merke det skal være på sjokoladen? Kan du spise allslags sjokolade? Blir alle twist-variantene spist opp, eller er det noe fyll eller noe som er helt uaktuelt? Kjøper du sjokolade på tilbud eller bare når du får lyst på? Tester du ut nye typer som dukker opp?

      Veldig spennende. :)

      Slett
    2. God morgen :)

      Alle er faktisk Minde sine regler.

      Jeg har ingen regler om hvilket merke det skal være på sjokoladen, og jeg spiser alt utenom konjakksjokolade. Men jeg liker best smågodtsjokoladen fra Nidar, og Freia melkesjokolade, helst med litt salt. F.eks den store platen med kvikklunsj og havsalt. Eller Lindt sin mørke (som egetnlig ikke er så mørk) med masse havsalt.

      Jeg spiser sjeldent twist, men da foretrekker jeg banan. Jeg liker sjokolade med søtt fruktfyll. Bringenbærsjokoladen i smågodtet og den runde rosa i Quality Street som det er altfor få av...
      Ellers så er jeg med sjokolade som med mat generellt - spiser alt :)

      Tester gjerne nye typer som dukker opp og kjøper når jeg har lyst på, ikke når det bare er tilbud.

      Puss puss

      Slett
    3. Enig, Malin! Salt sjokolade og søtt bringebærfyll. Den aprikossjokoladen i twistposen er også god. I høst var jeg i en bursdag der det ble servert sånne bitte små innpakkede Lindt-sjokolader med forskjellig smak. Alle var gode. Det er blant den beste sjokoladen jeg har smakt.

      Jeg har to generelle snoperegler som jeg prøver å holde:
      1) Snop spises i helgen.
      2) Snop skal ikke erstatte vanlig mat.
      Men hvis jeg får det servert midt i uken, forsyner jeg meg, for de sosiale reglene trumfer snoperegler.

      Sjokolade jeg ikke liker:

      1) Firkløver og annen nøttesjokolade (bortsett fra sjokolade med peanøtter, som er en favoritt).
      2) Sjokolade med 86 % kakao eller mer.
      3) Sjokolade med for mye tørr kjeks (kvikklunsj er godt, men Kit Kat er helvete).
      4) Sjokolade med likør- eller konjakkfyll.
      5) Sjokolade med et sånt stort ekkelt bløtlagt kirsebær inni.
      6) Sjokolade med altfor søtt hvitt, melkeaktig fyll.

      Vil gjerne høre om hvilke sjokolader folk ikke liker.

      Slett
    4. Gunnhild: Sjokolade med appelsin. Hvit sjokolade eller veldig søt sjokolade (sånn som Marabou). Liker heller ikke Troblerone. Eller troika. Eller noe annet særlig. Jeg er ikke sånn veldig sjokoladete. Jeg liker vel egentlig bare ganske mørk sjokolade og Bounty (i allefall i gamle dager) - og den gamle fra Freia. Den som hadde sølvpapir. Før CRAFT kjøpte heile dritten og puttet fullt av driit i melkesjokoladen. Ja og non-STOP (KJØLESKAPSKALD). Og rittersport med hasselnøtter.

      Slett
    5. Så morsomt, Gunnhild! High five for oss og sjokolade med bringebærfyll. Jeg og! :D

      Ellers setter jeg min ære i å like allslags sjokolade. Jeg driver og pakker til skitur at this moment, og nøtteblandingene denne gangen ble full av funky polsk sjokolade fra polakkene i leiligheten under. Så slipper jeg i alle fall å dele med meg. ;)

      Slett
    6. Polsk sjokolade! Nei, der går grensen for meg. Jeg spiser ingenting østeuropeisk.

      Østlending: Jeg synes Freia melkesjokolade kan bli litt tørr og nesten seig, og faktisk også for søt. Samme med Toblerone: seig og nesten kunstig søt. Elsker Non-stop fra kjøleskap. Jeg legger all sjokolade i kjøleskap.

      Helt vanlig kokesjokolade er både billig og godt. 10 kroner for en plate!

      Slett
    7. Ingenting østeuropeisk. Ho ho. Hadde du sett hvor fargerik og fin den er hadde du sikkert ombestemt deg.

      Slett
  4. What what?!? Kald sjokolade? Da smaker den jo ingenting.

    SvarSlett
  5. Vi har alltid sjokolade, og jeg spiser faktisk forbausende lite.

    Før kjøpte jeg to plater og spiste begge sammen med to liter av min yndlingsis, så ble jeg kvalm og uvel og fikk dårlig samvittighet og sånn.

    Nå bare: njeh. Jeg aner ikke hva som har skjedd. Tror jeg har lært måtehold av min ekstremt måteholdne mann. Han er seriøst pensjonist i huet. "Vil du ha ei rute Fruktnøtt til morgenkaffen?" undrer han. "Ja, takk, tar gjerne tre ruter, takk." Og så stopper det der.

    SvarSlett
    Svar
    1. Seriøøst, spiste du to sjokolader og to liter is?? Jeg har også hatt spisekick, men aldri så ille som det der. Sjokk.

      Utrolig koselig med sjokolade til frokostkaffen da. <3

      Slett
  6. Haha, dette var gøy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Kult! (Jeg tolker kommentaren som at du har ingen regler og spiser all sjokolade, og bare er kul og slank av deg selv. Big fan i så fall.)

      :*

      Slett
  7. Dette var morsomt! Jeg er også veldig glad i sjokolade og 70% er det høyeste jeg konsumerer. 86% er bra i kake. Min regel er at det kun er lov om lørdagen. En gang måtte jeg kjøpe smågodt til noen midt i uken, det var helt krise og jeg ropte nesten til hun i kassen at "DET ER IKKE TIL MEG ALTSÅ!" Et par ting der jeg kanskje må jobbe litt med... *lol*

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! Sånn gjør jeg også, og det trenger ikke være smågodt engang. Det kan være når jeg handler inn for å lage julefrokost til familien, og pålegget er smør med flesk på i stedet for tunfisk.

      70% er supert. Med eller uten vin til?

      Slett
    2. Jeg inntar helt klart mer vin enn sjokolade. Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg spiste sjokolade!

      Slett
  8. Æ like kakao men ikke så stor fan av sjokolade utover det greie meg fint vil eg seie som veganer
    Eneste sjokoladen eg savner er reeses pices som er nonstop med peanøtt smør inni helt magisk.
    :-)
    Jordan går mobil prosjektet har du laget en lovtekst for det og frøken østis?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingrid! Hurra for kakao.

      Reeses hørtes veldig amerikansk ut, er det der du har det fra? Ukjent fortid fra USA?

      Jeg kan ikke lage en lovtekst for den lille, men mitt eget mobilprosjekt går sånn passe dårlig. I går var jeg fornøyd med å ikke kikke på mobilen før jeg sto opp, mens i dag gjorde jeg det igjen. Sjekket været, mailen, instagram og oisann, der gikk tiden. Åh, det er sånt jeg har lyst å slutte med. Hvordan går det med deg?

      Slett
  9. Jeg burde hatt sjokoladeregler. Det skulle vært noe i denne retningen:

    1. Ikke kjøp sjokolade når du har influensa. Det er fullstendig bortkastet å ikke være i stand til å kjenne smaken.
    2. Spis 50 gram av gangen hvis du har fått en 200 grams plate.
    3. Gjem de resterende 150 gram veldig godt, og få hukommelsestap.
    4. Finn de resterende 150 gram, og bli veldig glad og overrasket.
    5. Spis nye 50 gram.
    6. Gjenta prosedyre.

    Hvor mange ganger tror jeg at jeg har fått sjokolade i dag?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hildolini! :D

      1. Lurt.
      2. Oida. Lurt. ;)
      3. Ha ha!
      4. Ha ha!! :D
      5. LOL.
      6. Seriøst, jeg ler høyt. Denne var fin!

      Hahaha, jeg aner ikke. Hvor mange ganger?

      Slett
    2. 2 ganger! Haha! Mannen tok resten :P

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...