tirsdag, juni 10, 2014

Sommerprogrammet 2014 (3.0!)

Hei igjen! Jeg har fått surfe litt på treningsprogrammer - hallo, hobby nummer 1 - og funnet en blanding av bare favorittøvelser som jeg har satt sammen til et sommerprogram. For min del blir det mye mindre styrketrening nå når været er fint, og man drar på fjelltur eller gjør andre ting, så tanken her er hokus pokus E.F.F.E.K.T.I.V trening. Hvis det funker på amerikanske marinejegere, så må det funke på meg. (Og deg!)

Sånn ser det ut.
Sånn ser det ut, ja. En tosplitt med tempo, som anbefales med en dose kondisjonstrening for optimalt resultat. Men jeg er veldig åpen for innspill her. Plis kom med forslag til flere eller andre øvelser, for jeg kan lage en 4.0.-versjon av dette fortere enn dere kan si What the fuck is Farmer's walk.

Den gule logoen er inspirert av meg.
Dag 1 har fokus på bein og forside:
- Knebøy
- Benkpress
- Wood chopper i kabel
- Skulderpress
- Dips eller pushups med ekstra belastning
- Step-ups

Dag 2 har bakside og mer magefokus
- Markløft eller pullups (jeg velger pullups)
- Enarms hantelroing (eller pullups hvis du valgte markløft på forrige)
- Facepull
- Landmines
- Rygghev
- 100-meters intervaller (ho ho! den kom jeg ikke på selv nei)

Farmer's walk er når du tar med deg vektene på en rundtur.
Og step-ups er når vektene er en ryggsekk og benken er et fjell som skal bestiges.

Oppvarmingen er nokså forskjellig fra hvordan jeg pleier å (ikke) varme opp:
- 4 minutter i trappen eller 400 meter jogg
- Box jumps (hoppe opp på benken for eksempel)
- Kettlebell swings
- Supermann i slynge (den er bra altså)
Kan godt vise supermann også.
Man får jo mest fokus på det man gjør først, så en supermann i starten = super hele dagen.

Håper dere vil prøve!

34 kommentarer:

  1. Hei! Kommer programmet med garanterte resultater eller någe? Det ser faktisk TOPP ut. Vil du periodisere mitt? Kan jeg låne deg som PT? Hvordan skal jeg kjøre cardio i sommer? Og hvordan bør ratio mellom styrke og cardio være? Har du noen gang fått en kunde som bare vil se ut som Jenny Skavlan? Jeg er en sånn kunde i tilfelle. En sånn typisk Jenny-kunde. Jeg er veldig sær i marveien. Kan du likevel sette opp et matprogram til meg? Selv om det betyr at jeg må spise hver dag? Hvordan gikk det med 5-2 prosjektet ditt forresten? Har du hørt om QUEST-BARDIETTEN FEKS? Kunne du byttet ut all mat i en dag med QUESTBARER? Hvor mange ville du spist da? Og hva slags grønnsaker passer til tror du?

    Jeg må løpe - om jeg skal være on desk før 7. Men altså veldig takknemlig for svar. Bikinisesongen begynner ... øh... nei. Stemmer. Den begynner ikke i sommer! Fjellsesongen begynner. Og den har vel strengt tatt begynt allerede?

    Puss o ch kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha ha! Her var det mye bra. Jeg skal bare spise grøten min først, og så kanskje sove enda litt, fordi det ennå er natten, men så! Jenny comin' up.

      Fins det en questdiett? Ha ha! Det er mulig vi må sette deg på den i så fall.

      God tur til jobb.

      Puss.

      Slett
    2. Jeg har vært på Questbar-dietten, kombinert med frukt, og den fungerte aldeles utmerket! Hvis man ser bort fra jernanemi, da.

      Mitt treningsprogram er naturligvis laget av en fysioterapeut, og han tror nok at jeg var sterkere enn det jeg egentlig var før armbruddene. Nå løfter jeg mer med begge armene enn jeg noen gang har gjort. Gulp.


      Løpejenta.

      Slett
    3. Det stemmer, det har du jo! Hvor mange questbars til dagen? Det blir så sykt mye fiber at kroppen kan ikke ta opp annet, har jeg lest.

      Og hva er treningsprogrammet? Hvor sterk er du? :P

      Slett
    4. Takk og lov for at jeg nå vet at magen verken vil ha laktose eller gluten, slik at maten er normal igjen. Jeg spiste vel to-tre quest, enormt mange bananer, og endel chiapudding.

      Treningsprogrammet er liksom...slik..! Vanskelig å beskrive, men jeg svinger kettlebells og må bruke manualer á minst 6 kg i hver hånd. Det er faktisk veldig bra til å ha brukket arm og skulder for under 4 måneder siden! Jeg kan nesten være fornøyd!


      Løpejenta.

      Slett
    5. Men - altså - skal du ikkje vsare ligevel? Ke feile dt dg? ;)

      Slett
    6. Løpejenta,

      Uffdå - QUESTDIETT? Høres ikkje bra ut. Hva spiser du nå da? Sånn på en gjennomsnittlig dag? Hilsen Nysgjerrigpetra.

      Slett
    7. Ha ha! Hvem er det som skriver sånn?! Ja, jeg skal svare. Må nesten putte det i et eget innlegg. Et leserspørsmål-innlegg eller någe.

      Slett
    8. Jeg skjønner ikke helt alle forkortelsene i din første kommentar, Lille Ø, men jeg spiser helt vanlig mat nå, som brød med makrell i tomat, syltetøy, bittelitt ost hvis jeg har fri dagen etter (ikke spør..), feta, oliven, hummus, salater, bacalao- i det hele tatt!

      Questbarene er selvsagt med fortsatt, men de inneholder melkeprotein, tror jeg, så jeg er litt forsiktig. Jeg reagerer ca. 100 ganger sterkere på laktose enn gluten.

      Hva spiser du, Lille Søte?


      Løpejenta.

      Slett
    9. Den første kommentaren var til meg, løpejenta. Det var en blanding av stavangerdialekt og skrivefeil, så ikke så rart at du ikke skjønte det.

      Jeg lurer veldig på hvor mange questbars du spiste til dagen. :P

      Den lille, hvis jeg kommer henne i forkjøpet nå, spiser følgende:
      Frokost: "Is" aka bær og proteinpulver
      Mellommåltid: Cottage cheese og et eple
      Lunsj: "Pannekake" aka eggerøre stekt med kanel
      Middag: Havregrøt
      Mellommåltid: Salmalaks og grønnsaker
      Kvelds: Cottage cheese og gulrot

      Slett
  2. Hørest ut som en bra taktikk hper den fører frem. Eg brukte den same men den gav meg bare knuste egg. men det er betre å sloss litt ekstra for noe man tror på enn å seile sin egen sjø.
    Ja masse trening gir livet meir mening. i dag tenkte eg å lære meg med instagrm og snapchat har nemmelig brukt helgens premiepenger på en iphone, og det er jo ganske stort når min forje telfon var en murstein med antenne :-P

    Foreening, kva gjør dere da? det hørtest veldig voksent ut, eg trudde ikkje du var så voksen men det er jo fint.

    programmet ditt så bra ut det, nå er eg mye meir glad i arnoldpress enn skulderpress sdne det tar meir av skuldermusklaturen og sånne små muskler som er veldig greitt å pushe når man svømmer. og om du skal symje i sommar så er det kanskje greitt? :-p men elles så det gøy ut.

    Jenny-trening hørtest morsomt ut, men mn mening ut frå det eg har sett så har du nok mye betre kropp enn Jenny skvland DIØ :-) men questbardiett hørtest lurt ut.kanskje bare litt ensformig

    håper dere begge har en strålende onsdag.
    nå skal eg sove hurra, restitusjon <3 det beste med å drive med toppdrett, kan sove midt på dagen og si at det er en del av jobben min :-p





    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk, Ingrid. ;)

      Lykke til med instagram og snap og alt. Finn meg der, så kan jeg følge deg! Jeg går under pseudonymet chassibassi.

      Skulderpress kan byttes ut med arnold, og alt kan byttes ut med andre ting. Jeg ser for meg dette som et fleksiprogram, for det er det eneste som holder meg motivert gjennom ustrukturerte sommermåneder. Hvordan ser programmet ditt ut?

      Håper du fikk sove og har en strålende onsdag selv. <3

      Slett
    2. :-)
      eg har bare snap men tenkte få instagram etter hvert. ja og så har eg fått tinder. ser for meg at det kan hjelpe på flørtedelen :-p om det funker da.
      aha lurt å bytte litt.
      mitt program varierer endel men kjører mye øvelser med strikk og ball. så bruker eg endel kabel og så tar eg enarms hangs up/chins. gjør en del rare øvelser som eg og fysio frå OLT har funnet opp. mye snacks.

      fikk sovet det var topp
      hadde du n bra onsdag?

      Slett
  3. Cool! Jeg gleder meg til svar på alle spørsmålene fra DLØ <3
    Men jeg blir litt bekymret - spiser du ikke HVER dag lille Ø? :O Går det ann?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var et spørsmål jeg kan svare fort på. Eller vil du svare, bittelille? Den lille østlendingen spiser hver dag. Men hun vil heller dyppe føttene i kloakk enn å spise en pose chips. (Dette var en helt reell problemstilling som kom opp på Solastranden på søndag.)

      Slett
    2. Jeg forstår ikke problemstillingen, men så spiser jeg mer enn gjerne en hel pose chips alene. Frivillig.
      Denne helgen har jeg levd på pizza. Makset i markløft, og magen er fin og flat. Så jeg synes ikke junk er noe farlig ;)

      Slett
    3. Nei, man måtte ha vært der..
      - Jeg ville ikke puttet beina mine oppi der for titusen kroner.
      - Det ville jeg! Jeg kunne jo bare spylt dem etterpå. Men jeg ville ikke spist en pose chips.


      Du er helt utrolig som kan kose deg og se så super ut samtidig. You're living the dream, Malin! <3

      Slett
    4. Hahaha, dere er skjønne. Svein har også en hel haug med sånne dilemmas. Ett eksempel: "Ett perfekt bryllup som kun DU huske, eller ett heilt OK bryllup som alle huske?" Så sånn e det...

      Maks ble 80! Yay!

      Slett
    5. Ha ha! Dagens beste!

      Gratulerer med maks! Jeg kan ikke måle meg engang.

      Slett
  4. Farmer's walk ble testet i dag, og den skal ut! Versjon 2.0 er på vei, for jeg følte meg helt mongo som vagget rundt med 20-kilos vektskiver i hendene.

    SvarSlett
    Svar
    1. 2.0 er ute og mye er annerledes. Skulle kanskje testet bedre før jeg publiserte. :-/

      Slett
  5. Hei!

    Jeg skal teste - jeg tror muligens jeg bytter ut KB-swings i oppvarmingen med hoppetau den dagen jeg og skal AVSLUTTE med KB swings.

    Skuldre - tar du bare stående press? Jeg trenger litt skuldervariasjon.... :)

    Malin - vil du og være med å etste neste uke???

    SvarSlett
    Svar
    1. Good point. Jeg har tatt bort kettlebell swings på slutten, men gjør gjerne hoppetau også. For min del ble det puls nok med step-ups.

      På skuldre har jeg på dette programmet brukt en kettlebell, og altså tatt en side om gangen. Sykt effektivt! Eller tungt, en av delene. Og mer stabiliserende enn med manualer og stang.

      Slett
  6. JA EG E MED!! Hva med å avslutte med oppvarmingen, og heller ta en dynamisk oppvarming? :)

    SvarSlett
  7. Er på job - glemt truse. Skal du øvelseskjøre? Kan du i tilfelle svinge innom med en? :/

    SvarSlett
  8. For et ypperlig program! Men jeg ble veldig nysgjerrig på hvilke øvelser som ikke funket og som måtte byttes ut. Kan du ikke legge ut versjon 1.0 også? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du syns! Jeg hadde med farmer's walk, men jeg følte meg så teit der jeg vagget rundt med vektskiver i hendene. Farmer's ble til woodchopper, som jeg vurderer å bytte til flies heller. Har du forslag til mer som kunne vært med?

      Slett
  9. DlØ! Hvordan klarte du gå på jobb uten truse?!

    Dittan programmet må jeg prøve. Ser gøy ut! Jeg skal gi det en sjans når jeg er ferdig med Dietmar.

    I dag ble det lang tur! Pulsklokka sier jeg forbrente 2500kcal, syns det virker litt for godt til å være sant. Uansett, sjokomelk ble det!

    Håper du fikk ei knakende bra helg på hytta!
    Pussis og klemsis

    SvarSlett
    Svar
    1. Juhu! Hvordan går det med Dietmar da? Jeg trodde du også var på step-ups og sånt?

      Gikk det bra med 7-topps?? Mange spørsmål nå. :D

      (Den lille fikk truse levert på kontoret, så klart. Her er det nemlig noen som flørter med noen.)

      Slett
    2. Juhu! Jeg trives fremdeles godt med Dietmar, hadde step ups med utfall bak på et tidligere program. Ouch! Høy puls.

      Jeg koste meg på turen, og fikk pratet litt med min far som holdt meg med selskap. Ble ganske sliten også gitt :D

      Chassi, du har blitt trusebud!

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...