mandag, desember 12, 2016

Minikurs i oppussing

1. Legg deg ned og grin
2. Ring far
3. Kjøp hjelp

Så nå går det unna. Endelig! For det gjorde det ikke fra før. Men vent litt, for her kommer et minikurs i rydding også, og det er jeg god på. Når det gjelder oppussing kan jeg bare takke den lille østlendingen som trøstet og bestilte trøste-sushi, fiksefar og lillebror, og byggmannnen som skal takkes med penger etterhvert.

Østis pusser opp et bord hun fant på Finn. Hun kan dette.
Rydding er bedre enn yoga. Jeg har lest den japanske boken om rydding, Marie Kondo heter hun, og nå Synnøve Skarbøs ryddebok; i tillegg til at jeg hadde et greit grunnlag allerede. Synnøve var á propos på Skavlan en dag, og fortalte om hvordan hun likte så godt å rydde at hun kunne tenke seg å rydde hos venner og ukjente, fordi det var så gøy; Og da - hurra - følte jeg også at det var okei å like rydding. Hello, alle de kule liker vel det! Nå er jeg der.

Kule folk som liker rydding:
- Synnøve Skarbø
- Fotballfruen
- ?

Jess. Rydder for å ikke tenke på at det er skisesong nå.
Det beste tipset jeg kan gi til rydding er å sjekke ut Simple living-manifestet. Livet blir enklere av å rydde ut skrot, og her har de gjort en hel religion ut av det, så plis sjekk. Men jeg legger også ved en sjekkliste fra Synnøve, bare fordi vi hadde en runde her på huset/loftet, Østis og jeg, på hva vi har liggende og slenge av ting som ikke UNDER NOEN OMSTENDIGHET skal finnes i huset.

Hun har alt dette liggende, mens jeg har bare litt for mange syltetøyglass.
Det gjelder penner som ikke virker; utenlandske mynter; puslespill som mangler brikker; steiner som er plukket på stranda; krus med skår i; bruksanvisninger; aviser som ikke er fra i dag; gammel sminke og parfymer; kortstokker som mangler kort; gamle malingspann, fliser og planker; ødelagt julepynt; enslige øredobber, sko, sokker, hansker og votter; leker fra kinderegg og mcdonalds; tomme isbokser; syltetøyglass; elektronikk, ledninger og kabler du ikke bruker lenger; gryter og panner med oppskrapet bunn; nøkler du ikke vet hvor hører hjemme og ikke har brukt på flere år; solkrem fra i fjor; ett enkelt kunstglass du fikk en gang i tida; hotellsåper og sjampoer du tok med fordi det var gratis.

Okei, jeg har noen mystiske ledninger også, men jeg vant allikevel. Mandag! Ny uke og nye muligheter. Kos og krams.

16 kommentarer:

  1. Jeg liker også å rydde! Det blir jo så fint etterpå og gir meg ro i sjelen.
    Akkurat nå er soverommet totalt bomba, og det er sikkert derfor jeg sover så dårlig. Neida, det er visst pga babyen det...

    Gleder meg til før og etterbilder :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha! Det kan være begge deler. Jeg ville sovet dårlig med et bomba soverom. Babyer har jeg ikke, men da lille bror var baby sov jeg dårlig fordi jeg gledet meg sånn til å sprette opp og hilse på ham igjen neste morgen. Helt sant.

      Før og etter comin' up!

      Kjempeklem

      Slett
  2. Kommentar:

    Du leter etter andre kule folk som liker å rydde. Fotballhodet er ikke kul. Kommer aldri til å bli det. Det bør du rette opp i. Ikke plasser Synnøve og fotballhodet i samme ryddige bås.

    Ting som slenger i huset som du har:
    - enslig ørepynt (det har faktisk ikke jeg engang)
    - Hotellsåper
    - Solkrem fra i fjor (du har alltid bare solkrem fra i fjor du - jeg skjønner ikke at det går an...)


    Jeg har derimot nye kremer - og alt det andre på lista. Jeg lånte jo Synnøveboken - men du ryddet den videre til din mor før jeg fikk lest den. Filern og.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Østis! Er ikke Caroline kul? Da har du ikke sett "Carolines jul" kalenderluke 12, der hun forteller vitser med marshmallows i munnen. Værsågod: http://www.carolinebergeriksen.no/2016/12/12/carolines-jul-luke-12/

      Jeg skal kaste de øredobbene. Takk for tipset.

      Slett
    2. Apropos marshmallows og kule damer: Sjekk ut Julekalender Tv Træna 2016, luke 7.

      Slett
    3. Nisj!?! Er det der hun har fått det fra? To nordnorske damer med en facebook-kalender - de var megasøte! Fininger. Den skal jeg følge med på.

      (Hvordan fant DU den?)

      Slett
    4. Mamma delte den på facebook, hahahah! Carolines jul har jeg ikke sett, men har hørt ryter om at hun er ganske morsom.

      Slett
  3. Dette var et treffende innlegg. Jeg har sikkert 80% av det på lista! Men jeg er ganske ryddig og organisert av meg. Og å rydde (bort ting) hos andre er mye enklere enn å gjøre det samme hjemme. F.eks. sliter jeg med å kvitte meg med klær. Kan fint finne på å bruke en genser som bare har ligget i skuffen i 3 år, og har hatt samme klesstørrelse siden ungdomsskolen. Hvordan vet man hvilke klær man skal kvitte seg med da? Ikke har jeg en veldig bestemt klesstil heller. (Men jeg HAR kastet Miss Sixty-buksene altså.) Og hva putter du det hjemmelagde syltetøyet i, om ikke syltetøyglass? Jeg leste forresten et sted at solkremen som regel er helt grei året etter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Simple living-regelen sier at alt som ikke er brukt de siste to årene skal gis bort eller kastes. Den er nokså brutal, men jeg har aldri savnet noe etterpå.

      Syltetøyglass er kjekt å ha. Jeg lager masse nøttesmør også, så viktig med syltetøyglass. Når det er sagt så kommer jeg aldri til å få brukt alle sammen på én gang. Østis har rett når hun henger meg ut her, for mens de andre valgte servise og lysestaker etter bestemor så satt jeg igjen med alle norgesglassene fra kjelleren. Gummien er tørr som papp, og noen er to liter store! Men får sikkert brukt dem en vakker dag.

      Slett
    2. Takk for det med solkremen! Yay. :)

      Slett
    3. Det er en brutal regel, ja, men sikkert effektiv! Og kanskje litt miljøfiendtlig.

      Norgesglass går ikke inn under syltetøyglass-definisjonen i hodet mitt. De kan jo brukes til så mye, blant annet er de veldig fine lyslykter. Man kan også bruke dem til å oppbevare frokostblandinger og havregryn, og så blir det liksom litt pynt utav det.

      Slett
  4. Heisann!

    Enig i det med syltetøyglass - men isboksen må vi kaste i søplet.

    Jeg kunne blitt bedre på klær også. Jeg skal ta meg sammen nå i forbindelse med flyttingen... men altså - nå har jeg flyttet 5 ganger på 5 år. Jeg har derfor kvittet meg med litt i noen runder allerede.

    Du - som arkitekt - har nok et estetisk vakkert hjem. Har du noen tips til lamper over spisestuebordet? :)

    Klær man skal kvitte seg med: De plaggene du ikke føler deg fin i.Er det noe som er ødelagt? Reparer eller kasser. Dårlig kvalitet på stoffet? La det gå videre.

    :*

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips:) Som forretningsadvokat har du sikkert fine klær i god kvalitet. En av fordelene (og ulempene) i mitt yrke er at man kan slippe unna med det meste på klesfronten. En av fordelene (og ulempene) med min gode selvtillit(?) er at jeg føler meg fin i de fleste klærne, også de med litt dårlig kvalitet på stoffet.

      PH-lampene fra Louis Poulsen er populære blant arkitekter. Men hvilken stil og farger liker dere, da? Det kommer jo veldig an på omgivelsene hva slags lampe som passer inn :)

      Slett
    2. Ha ha! Sånt er kult å si. Samme her! Jeg går i joggis, og tror at det er greit fordi jeg jobber på et treningssenter og har nok av selvtillit allikevel. Min døde bestemor ville snudd seg i graven om hun visste.

      PH er altfor dyrt! Om advokaten hadde datet en advokat kanskje, men en av oss jobber for gratis trening og bananer her.

      Slett
  5. Jeg liker bloggen din godt, men hadde likt den enda mer hvis du hadde droppa kommentarene og referansene til Caroline Berg Eriksen. Jeg antar at det du skriver ikke er vondt ment, men hadde jeg vært Caroline ville jeg likevel tatt meg nær av en del av det som blir skrevet om henne her både i blogginnlegg og i kommentarfeltet. Det ligner ikke meg å skrive en kommentar som dette, men jeg synes det er så synd at det jeg oppfatter som litt for krass sarkasme ødelegger for en ellers skikkelig god feelgood-blogg. Det er jo opp til deg å bestemme hva du skriver om -jeg skulle bare ønske at alle i hele verden kunne fokusere på å være greiest mulig mot hverandre. Sånn! Det er mitt juleønske for i år :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Den der tar jeg til meg. Takk for beskjed! Hun er altfor lett å tøyse med, og så har jeg vel sett på henne som mer en figur enn en faktisk person kanskje. Hvilket jo er helt feil, jeg ser jo det.

      Snille kommentarer fra nå av!

      Hilsen Chassi som også liker snille folk og ønsker best.

      Slett

Les mer

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...